Era imperios necesar acest post, tocmai pentru a raspunde intrebarii:
- De ce asa si nu altfel?
Pentru ca misticismul Merkaba este prin excelenta unul gnostic, dedicat cunoasterii de sine si prin sine, o calatorie initiata si initiatica in egala masura.
Rabi Ishmael spunea, in secolul I, ca discutiile legate de Merkaba sunt pe placul lui Dumnezeu, insa implica si pericole, la fel cum focul ne este de folos dar ne si arde daca nu stim sa-l controlam, ca mai apoi, referindu-se la initiati, ii asemana cu "un om care are o scara in mijlocul casei si care o urca si o coboara fara sa-l poata opri cineva".
Cum aceste randuri se adreseaza preponderent celor care au macar o bruma de cunostinte, n-am sa insist asupra a ceea ce inseamna Merkaba, nu mai mult decat a-l aminti pe Enoh ca "parintele misticismului Merkaba", numit in Biblie drept "cel care umbla inaintea lui Dumnezeu" (sau pe caile Domnului), iar ulterior aflam ca "a placut Enoh lui Dumnezeu si apoi nu s-a mai aflat, pentru ca l-a mutat Dumnezeu" - Facerea 5-22, 5-24. Tot in Biblie gasim viziunea profetului Iezechiel, cu o descriere a tronului si carului divin - Merkaba.
In afara lor avem o intreaga literatura a tehnicii extatice, indeobste cunoscuta drept ma'aseh merkabah - opera carului si dincolo de ea trimiteri directe catre simbol (car/tron divin) in mai toate religiile, indiferent de spatiu geografic sau timp.
Data fiind complexitatea, este de evitat o pozitie unilaterala, ci o intelegere globala ca fiind cea mai sigura calauza in lumea misticismului simbolurilor - ne-o spune in mod intelept Rene Guenon, Eliade, Culianu si toate celelalte nume mari intru studiul religiilor sau ezoterismului.
Reprezentarea sub forma a doua tetraedre suprapuse este una general acceptata si impusa in timp ca fiind simbolul Merkaba, mai departe motivand adaugarea celor opt sfere in varfuri ca o protectie impotriva ratacirilor periculoase prin taramurile de dincolo (sau astrale). Aceleasi sfere pot fi asimilate (si implicit numite) dupa opt dintre cei doisprezece arhangheli (Selafiil, Iehudiil, Varahiil, Raguil, Ieremiil, Anail, Iofiil si Zedechiel), primii patru (Mihail, Gavriil, Rafail si Uriil) fiind dispusi pe "laturile carului", fiecare dintre ei cu una dintre pietrele care-i simbolizeaza, respectiv diamant (aici inlocuit din motive lesne de inteles cu un zirconiu), rubin, smarald si safir.
Modelul este doar o incercare de a reprezenta cat mai fidel semnificatia deopotriva cu semnificatul.
(Argint 925/000, aprox. 2cm, zirconiu, rubin, smarald, safir 2,5mm, pret 190 de lei)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu