marți, 26 aprilie 2011

Pomul Vietii - Arborele Sefirotic - Floarea Vietii

“Arborele sefirotic
Arborele Sefirotic, Arborele vieţii, Eţ Haim, reprezintă cele zece ( sefire) emanaţii primordiale din izvorul divin. Configurarea lui nu este „standard”, dar este bine să fie respectate anumite principii rezultate din caracteristicile sale.
Fiecare sefira conţine în esenţă întregul arbore, partea care conţine întregul, principii ce stau la baza unei holograme sau a fractalului (un tipar ce se repetă similar, la scări diferite).
Este absolut subînţeles că aceste sefire sunt unite toate între ele.


Una din primele semnificaţii a Arborelui Sefirotic a fost aceea a lui Adam Kadmon, omul absolut, tiparul după care Dumnezeu a făcut omul „terestru”.
Dacă cele patru sefire din partea inferioară a Arborelui nu sunt unite, Neţah (Victoria) cu opusa Hod (Slava) şi fiecare din ele atât cu cea de la mijloc Yesod (Temelia) cât şi cu Malkhut (Lumea noastră pământeană) se poate da o interpretare „nefericită” în sensul că Yesod (Temelia) având clar semnificaţia falusului lui Adam Kadmon, însemnă că Neţah (Victoria) şi Hod (Slava) nu mai au acces în lumea noastră decât prin acest falus.
Este practic o reprezentare din Sefer ha-bahir ( Cartea strălucirii) una din primele scrieri despre Cabala, a celor zece sefire, care aici sunt numite maamarot, reprezentând de fapt tot cele zece emanaţii primordiale din izvorul divin.


Există o asemenea configuraţie, este foarte rară, dar fiecare este liber să judece…aproape în toate celelalte configuraţii, absolut toate sefirele sunt legate între ele, chiar şi acelea care presupun dispunerea sefirelor ca zece sfere una într-alta au puncte de legătură între ele, astfel că se poate „trece” dintr-una în toate celelalte.
În Evul Mediu, cabala , învăţătura exclusive orală a fost transpusă pe hârtie, apoi fundamentată, teoretizată apărând Sefer Ha-Zohar ( Cartea splendorii) de unde şi Eţ haim (Arborele vieţii).
Referitor la culori nu există nici o specificaţie clară, ce culoare ar trebui să aibă cutare sefiră, dar ne putem ghida după principiul de bază al acestui Arbore şi anume părţile laterale opuse (fiecare conţinând trei sefire) reprezintă opoziţia dintre elementul masculin şi cel feminin echilibrată prin partea centrală (compusă din patru sefire) şi-atunci pentru elemetul masculin se pot alege culori mai grave, reci chiar dure, pentrul elementul feminin culori mai calde, deschise, iar pentru linia centrală culori obţinute din combinaţii pentru a sugera echilibru.
Pentru a se evita idolatria în religia iudaică nu există elemente grafice de sacralitate, pot fi considerate însă instrumente de cult şi cu atât mai puţin în cabala al cărei simbol este acest Arbore.
Trebuie ştiut că despre cabala nu se spune nimic în Talmud, uneori este chiar combătută, dar asta nu a împiedicat ca unii din cei mai de seamă rabini să o îmbrăţişeze, iar alţii s-o combată.
„Controversa” ca principiu, este un specific al culturii iudaice, existând controverse între învăţaţi unele chiar de mii de ani ce nu s-au stins nici acum, toată lumea însă fiind de acord că aceste „dezbateri” sunt de fapt un important motor pentru a nu se pierde credinţa, dacă lucrurile sunt bătute în cuie lipsindu-le dinamica probabil că totul devine o dogmă mai mult sau mai puţin goală…

Se desprinde o  majoră concluzie : maamarot din Sefer ha-Bahir altfel sunt privite faţă de sephirot (pluralul de la sephira), de aceea apare configuraţia lui Adam Kadmon diferită faţă de „clasica” reprezentare a lui Eţ Haim (arborele vieţii).
Relaţionarea cabalei iudaice cu cea creştină se face, în primul rând, prin cele 9 ceruri ale lui Enoh (accepţia canonică fiind de 7) plus Kether, (sephira coroanei divinităţii), regăsindu-se organizarea lumii superioare în Malkhut(lumea pământeană).
Cum în Cabala complementarea este un principiu fundamental, apare implicită şi complementarea celor doi „Arbori” subliniind astfel un alt principiu fundamental, cel antropic potrivit căruia lumea a fost creată pentru om, iar omul a fost creat pentru lume.
Guy Casaril spune :”Fiecare element nu devine, astfel, el însuşi decât în funcţie de ansamblu”,întărind astfel faptul că totul în univers este conectat, iar pentru a ilustra universalitatea oferim un citat din Mohyiddin ibn Arabi ce spune: Inima mea a devenit în stare de orice formă; este o păşune pentru gazele şi o mânăstire pentru călugării creştini, şi un templu pentru idoli, şi Kaaba pentru pelerin, şi masa pentru Tora şi cartea Coranului. Eu sunt religia Dragostei, orice drum ar lua cămilele sale; religia şi credinţa mea sunt adevărata religie.” - citat.
Venind in intampinarea dorintei, intrebarilor si chiar indemnurilor multora dintre dumneavoastra care ne-ati contactat aici, in sait, ori telefonic, va prezentam modelele create de noi:
Pomul Vietii:

(Dimensiuni: L=4cm, l=1,7cm)
Pret: 250 de lei.

Arborele sefirotic:



(Dimensiuni: L=5,2cm, l=2,3cm)
Pret: 300 de lei

Arborele sefirotic - model 2


Pret 200 de lei
… si o Floarea-Vietii avand conturat Pomul-Vietii:


Pret: 300 de lei

3 comentarii:

  1. superbe!
    bijuterii islamice nu faceti?

    RăspundețiȘtergere
  2. Dupa cum spune si titlul blogului, ne-am axat aici pe latura ezoterica a simbolurilor ori ca sa te incumeti in reliefarea tainelor, trebuie sa le cunosti bine povestea.
    Misticismul islamic nu s-a regasit printre cele studiate de mine, nu pana azi, cel putin...

    Multam de vizita si comentariu!

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, de mine.
    Multumesc pentru apreciere, toate cele bune si tie!

    RăspundețiȘtergere